Egyéb ügyekEgyéb ügyek
Számos gazdasági esemény létezik, az összeset nem tudjuk számba venni, a következőkben csak néhány jellegzetes eseményt emelünk ki.
Értékesítés
A "Kimenő" naplóban jelennek meg a vevői számlák, melyek a Vevőszolgálat, Logisztika, vagy Szerviz modulban készülnek. Itt csak az utómunkákat lehet elvégezni velük kapcsolatban, mint pl. az ügytípus vagy járatszám módosítása, vagy az utólagos pénztárbizonylat készítése.
Gyártás
A "Belső" naplóban jelennek meg a raktári munka során keletkezett gyártási bizonylatok, melyeken a felhasznált alkatrészek negatív mennyiséggel, a késztermékek pozitív mennyiséggel jelennek meg. A raktári modulban külön kimutatás van a műveletről, ahol az felhasznált alkatrészek a receptura alapján le is ellenőrizhetők.
Leltározás, selejtezés, felhasználás
A "Belső" naplóba rögzítjük a készletekben és tárgyi eszközökben bekövetkezett állapotváltozásokat. A bizonylat rögzítése hasonlít a bejövő számláéhoz, annyi különbséggel, hogy nincsenek előzményi adatok, így csak katalógusból lehet összeállítani a bizonylatot. Fontos tudnunk, hogy a bizonylat tételeinek rögzítésekor a program elvégzi a megfelelő készletműveletet is (bevételezés, kivezetés).
Munkabér és más "egytételes" ügyletek
A "Vegyes" naplóba rögzíthetjük az olyan, jogot vagy kötelezettséget megtestesítő gazdasági eseményeket, melyek nem sorolhatók a szállítói és vevői számlák közé, és egy eseményhez csak egy jogcím (tétel) tartozik. Ilyen pl. a munkabér, adófizetési kötelezettség, tulajdonosi kötelezettségek és jogosultságok stb.
A műveletet a bejövő számlához hasonlóan a "Szerkesztés | Új tétel" menü (vagy "+" gomb, vagy Ins billentyű) segítségével kezdeményezhetjük, majd a következő lépéseket kell végrehajtanunk:
- Kiválasztjuk az ügylet típusát és a számlán szereplő partnert.
- Kiválasztjuk az ügylet tárgyát (jogcímét)
- A megjelenő lapon kitöltjük a bizonylat adatait:
- Követelés vagy kötelezettség. A program a követeléseket pozitív, a kötelezettségeket negatív előjellel tárolja, de az adatbevitelkor nem kell előjelet megadni.
- Esemény ideje. Alapértelmezett értéknek az aktuális dátumot adja a program, de ez tetszőlegesen módosítható.
- Fizetési határidő. Amennyiben van kiegyenlítés, annak határidejét kell beírni. A program ez alapján tartja nyilván a nyitott és lejárt ügyeket.
- Tárgy - jogcím. A bizonylat létrehozásakor már megadtuk, de utólag is módosítani lehet a feliratra történő kattintással.
- Hivatkozás. A külső bizonylat számát adhatjuk meg, ha van ilyen.
- Összeg. Az ügylet nettó értékét adjuk meg. Ha áfa köteles az ügylet az összeg feletti pipát jelöljük be.
|