BeszerzésA beszerző tevékenységei
Egy kereskedő cégnél a beszerző intézi a beszállítókkal kapcsolatos ügyeket, felkutatja az olcsóbb beszállítókat, árajánlatokat kér, megrendeli a termékeket, stb. Ezekhez a műveletekhez ismernie kell, hogy milyen termékek fogynak, miből, mennyit kell rendelni, és a konkrét előrendelésekkel is tisztában kell lennie.
Ha a folyamatot nézzük, a munka az ajánlatkéréssel kezdődik, és a rendelésen keresztül a beérkező szállítmány összeállításáig tart a beszerzési munka. Ezeket a látszólag egyszerű feladatokat azonban nagymértékben bonyolíthatják a különböző körülmények, és azok kombinációi.
- Felkutatja a beszerzési forrásokat és információkat gyűjt a szállítási feltételekről
- Ajánlatot kér a beszállítóktól a nagyobb volumenű beszerzésekhez (pl. projekteknél)
- Meghatározza az ideális készletmennyiségeket (készletgazdálkodás)
- Összegyűjti a készlethiányt és raktárról ki nem elégíthető vevői rendeléseket
- Megrendeli a szükséges árukat, mely a vevői rendelésekből és a készlethiányból tevődik össze
- Megszervezi a bejövő szállítmányokat
Beszerzési igények
A beszerzésre váró termékek igénye többféle forrásból származhat:
- vevői rendelésből, ha az áru pl. nincs raktáron
- készlethiányból, ha a raktárkészlet a tervezett minimum alá esik
- előzmény nélkül, egyedi döntés alapján
Beszerzési körülmények
Ha felmerült az igény, mérlegelnünk kell, hogy honnan akarjuk beszerezni az árut. Ha a döntéshez nincs elegendő információnk, célszerű lehet a lehetséges beszállítóktól először ajánlatot kérnünk. Ha ez már megvan, vagy nincs ajánlatra szükség, általában egy hivatalos rendelést kell küldenünk a beszállítónak, mely alapján megkezdi a teljesítést.
Vannak olyan esetek, amikor nagyon gyorsan kell intézkedni, és nincs idő vagy szükség a rendelés összeállítására (pl. szállítmány módosításánál), - ilyenkor elegendő egy telefon a változtatáshoz.
Ezek a körülmények szükségessé tették, hogy az ajánlatkérés és a rendelés munkafázisai átugorhatók legyenek, és a beérkező szállítmányt akár a beszerzési igényekből közvetlenül is összeállíthassuk.
Tétel központú munka
A kereskedelemben, - főként projekteknél - gyakran felmerül az utólagos módosítás igénye. Hozzá kell tenni néhány tételt a szállítmányhoz, vagy el kell venni belőle, mert a megrendelő igényei vagy a körülmények megváltoztak. Az ilyen jellegű problémák rugalmas kezelése miatt a Prizma rendszerben tétel központú a munka, ami azt jelenti, hogy vannak ügyszámok és dokumentumok, de a bennük szereplő tételek szabadon mozgathatók minden kötöttség nélkül. A munka menete is két részből áll: először összegyűjtjük a tételeket, majd összeállítjuk a dokumentumot.
Egyéb műveletek
Az alapműveleteken kívül a későbbi fejezetekben megnézzük, hogyan támogatja a program a készletgazdálkodást és a projekteket. Végül néhány speciális funkcióval ismerkedhetünk meg, melyek ritkábban használatosak, mint pl.az idegen készlet kezelése vagy a raktárra történő szerelés.
|